Mitt första inlägg rörande Gastric Bypass operationen

06.05.2013 10:00

Vår nya blogg lanserades idag. Om du fokuserar på den ska vi försöka att hålla dig uppdaterad. Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed.

Min startvikt. 132,7 kg med pulverdiet i 4 veckor gick jag ned till 124 kg inför operationen.

Dag ett- operationsdagen och jag har inte ätit någonting sedan klockan 23.00 föregående dag. Stod upp 6.30, fick svälja ned mediciner och ta en halv kopp kaffe sedan bar det av mot Torsby som ligger ca 10 mil från vårt hem i Arvika trakten.

När jag anlände Torsby lasarett anmälde jag mig i receptionen och sedan fick jag åka raka spåret upp till våning 5 där operationen ligger. Väl ditkommen togs jag om hand av en sköterska som gav mig andra kläder, jag fick en säng. Prover togs, blodtryck, puls och syresättning i blodet. Allt bra och det dröjde inte länge innan jag rullades in för operation. Min tid var klockan 10.00.

Själva operationen skulle ta bortemot en och en halv timma och efter detta så skulle man få ligga på uppvaket i fyra timmar innan man flyttades vidare till avdelningen. Maken fanns hela tiden i min närhet vilket kändes betryggande.

Jag rullades in i operationssalen för att sövas och de satte på en mask med syre, gav mig en injection och pratade om yrsel i det samma det svängde till rejält sedan var jag borta.

Efter operationen var avklarad väcktes man upp raskt av sköterskor som ville att man skulle flyttas till sin säng och för att gå och kissa, vilket jag också gjorde på mycket vingliga ben. Jag drabbades av ett otroligt illamående trots att jag gavs alla de olika hämmande mediciner, men då jag blundade kändes det bättre. Operationsdagen försvann mest i sömn och att hålla ögonen stängda. När jag kommit till avdelningen lättade illamåendet lite och jag kunde tala med maken.

Roande nog beskrev han mig som att jag såg ut som en mycket urlakad disktrasa det första dygnet. Illamåendet trodde man berodde på att jag reagerade starkt på narkosen.

Efter operationen kopplas man upp med dropp och det ges smärtlindrande mediciner och jag kan inte klaga alls för jag har inte haft speciellt ont och kände ytterst lite i axelpartiet. Det värsta efter operationen var den kraftiga muntorrheten som infann sig och det hårda illamåendet.

Man kännder sig som efter en förlossning i magpartiet tyckte jag om jag skall jämföra känslan med någonting.