Dag 3 på Torsby sjukhus avd. 63 Utskrivningsdag

08.05.2013 17:36

I morse väcktes jag ur min sömn av en sköterska som kom in på rummet vid 05:40 för att ta tempen och tt lämna lite panodil på bordet. Suck och jag som sov så gott just då, hade även kunna vrida på mig under natten.

Låg kvar en stund för att få tiden att gå, fortsatte läsa i Ramona Franssons bok. Släppte väder vilket var positivt då det var vägen hem, i normala fall skulle man skämmas men nu är det som det är, tarmen har gas och den vill ut.

Klev upp för att göra morgontoalett, borstade tänderna, satte på mig egna kläder, blaskade ur ansiktet och stirrade vilt på håret som mest liknade ett margarinpaket, usch!

Hungrig som busen nu. Avslutade gårdagen med 1 dl buljong och det var så gott. Kändes nästan som att äta en fin soppa, åt med sked noga att det går sakta annars känns det i magmunnen. Konstig känsla som att en rap skulle sitta fast där.

Och visst känns det lite mysko då det är på väg nedåt, man känner det liksom.

Jag är så gott som smärtfri. Har väl en hög smärttröskel så det spelar säkert in. Operationssåren känns men inte mer än så och jag måste tillstå att det varit mycket "Lättare än jag förväntat mig".

Ett råd här är att sätta ribban högt, att vara beredd på smärta.

Mitt nya liv har börjat här i Torsby och jag är så glad för det. Bordet är fullt av informationspapper, sjukgymnasten har varit inne och vi har skrivit papper om FAR vilket står för Fysisk aktivitet på recept. Detta skickas nu till Åmotfors vårdcentral.

Idag har jag även fri mängd klara drycker, inget dropp och nålarna har plockats bort.

Läkaren gjorde ronden och vi kom överrens om att jag vill hem. Han skrev alla papper, sjukskrivning, distriksköterskerapport och medicinlista. medicinerna fanns nu att hämta på apoteket så vi for till Sunne för att hämta ut. Kände mig aningens matt då kön blev lång och vätskeintaget lågt, men till sist hade jag mina mediciner och var 899 kr fattigare på köpet. Jag skall ta 4 sprutor för att undvika blodpropp(blodförtunnande) jag fick B12, D vitamin med Calcium, järn och smärtlindrande som jag skall ta ett tag framöver. I morgon så ska jag kontakta vårdcentralen på orten för att boka tid för urtagning av sårstiften om 14 dagar.

Jag känner mig bra och skall alldeles strax ta min efterlängtade dusch. Borta bra men hemma bäst.