Dag 2 på sjukhusets i Torsby avdelning 63

07.05.2013 17:25

Dropp, mediciner - smärtlindring och man får äntligen dricka någonting. Endast klara drycker samt endast 500 ml/dygn. Även morgondagen kommer bestå av klara drycker. Den här dagen har varit fylld av information och att promenera på avdelningen för att få igång gaserna i magen.

Läkaren har gått ronden och talat med mig. Jag delade rum med en gammal kvinna som kände sig mycket illa vid sig med magont och körde klagoremsor och skrek efter personalen mest hela tiden. Hon snarkade som en karl på natten så jag var glad att ha mina hörlurar med mig och musik på telefonen.

Mesta av tiden ägnade jag mig åt att läsa min medhavda deckare. Illamåendet helt borta, men jag känner en jobbig hungerkänsla.

Jag har flitigt gjort övningar med fötter och ben i sängen för att undvika blodpropp, men det får man också sprutor emot.Korridoren har gett motion och det lönade sig till sist då jag både kissat och lyckats få igång gaserna i magen.

Maken har varit ett fantastiskt stöd och funnits hos mig hela tiden så jag har sluppit känna mig ensam, vi har talat om olika böcker och skrivsätt, kommenterat och haft roligt.

Jag har också vilat mig med jämna mellanrum då det känns i operationssåren då man rör på sig. Längtan efter att duscha finns där men det är inte tillåtet de första 48 timmarna. Svettades mycket efter operationen.

Att ligga för sömn var sådär mest var det ryggläge som gällde och den ena sidan, åt andra hållet kändes det konstigt så jag unvek detta.